divendres, 23 de març de 2018
Jurídica
LA MOROSITAT EN L'AMBITO DE LA PROPIETAT HORITZONTAL
La morositat d'alguns propietaris és un dels principals problemes que preocupen les comunitats d'propietaris. El fracàs reiterat d'un propietari de la seva obligació de contribuir econòmicament en el manteniment de la comunitat pot arribar a provocar problemes de tesoreria a aquesta, obligant al resta de propietaris a compensar l'existència de dèficit: "el que un propietari no pagava, ha de pagar el resta ". Evidentment, això provoca tensions en el seno de la comunitat a més de dificultar la convivència.Davant aquesta situació és necessària una eficient gestió des de l'administració; detectant els impagaments i diferenciant les situacions puntuals dels incompliments reiterats, contactant amb l'o la propietària morosa, amb l'objectiu d'arribar a acords que siguin satisfactoris per a ambdues parts.En els casos que això no és possible, s'obre la via de la reclamació judicial. En els últims anys el legislador ha creat diferents instruments tendents a facilitar aquesta actuació i agilitzarla. Així, el procediment de seguiment, que s'articula com un requeriment judicial de pagament, facilita la documentació que s'ha d'aportar a la reclamació, i imposa necessàriament al debedor les despeses en els quals ha incorregut la comunitat per instar aquesta reclamació.Malauradament, la dilació en el temps de tot el procés fa que en molts casos exista una insatisfacció quan després de tot el periple judicial, la comunitat recupera únicament el import de les quotes impagades, ja que amb aquest pagament no es compensa tot el lapse de temps en que el resta dels propietaris han hagut de fer front a la falta de pagament.Enfront d'aquesta situació, la comunitat pot articular algunes mesures, que, si bé no sempre evitaran el impagament, sí que podran alleujar la sensació de desemparament que es produeix de vegades:Per un costat, aprovar un acord comunitari en el sentit que tots els costos extrajudicials que es generen per impagament d'un rebut poden ser carregats directament a l'entitat que els ha causat. D'aquesta manera, la gestió extraordinària que produeix el impagament d'una quota (comissions bancàries, reclamacions extrajudicials), no repercuteix a la comunitat.Per altra banda, la comunitat també pot aprovar l'establiment de sancions davant la falta de pagament d'un rebut (p. Ex., Un tant per cent sobre l'efecte impagat, als dos mesos d'haver estat produït i no corregit).Aquestes mesures han estat validades pels tribunals, existint multitud de sentències que corroboren així, podent ser reclamades aquestes partides juntament amb el restant de la deuda, sense major problema. En molts casos, l'aprovació de aquestes mesures pot actuar com a element dissuasori del propietari o propietari incumplidor, per la qual cosa comprova que la seva actuació li genera un major cost.Evidentment, per a la completa aplicació dels esmentats acords, és convenient que s'elevin a un públic i s'inscrigui en el Registre de la Propietat.Des de fa anys a ORGAN, la gestió i el control de la morositat a les comunitats que gestionem, és un objectiu primordial, ja que som conscients del perjudici que provoca en la gestió diària de la comunitat i en la seva gestió. Per això, portem a terme un control i seguiments mensuals a les entitats deutors, facilitem els mètodes de pagament, proposem acords i som agilis en la interposició de reclams.Tot això, amb l'objectiu de millorar la gestió de les comunitats, facilitar la convivència i velar pel bon manteniment i ús dels elements comuns.

contactes

Oficines Centrals Sant Cugat

Francesc Moragas 17-19

Tel. 93 544 16 55
E-Mail: info@organ.es

Punt de Servei Rubi

Ps. de les Torres 47, Rubi

Tel. 93 544 16 55
E-Mail: info@organ.es